Veelgestelde vragen

Hier treft u de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij, laat het ons dan weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Frequently Asked Questions - Veelgestelde vragen

FAQs - Veelgestelde vragen

De afgelopen jaren is het aantal meldingen van overvolle treinen fors toegenomen. De spits wordt steeds drukker en vervoerders proberen de kosten te beperken door materieelinzet af te stemmen om de verwachte vervoersvraag. Vooral bij NS slaat deze planning de plank nogal eens mis. Rover wil in kaart brengen welke treinen overvol zijn in de hoop dat wij kunnen zorgen dat deze waar mogelijk verlengd worden zodat de reiziger weer voldoende ruimte heeft. 

Omdat de meeste meldingen betrekking hebben op NS-treinen, heeft Rover afspraken gemaakt met NS. Binnengekomen meldingen over overvolle NS-treinen worden iedere dag automatisch doorgegeven aan de logistieke afdeling van NS.

Meldingen over treinen van andere vervoerders worden afhankelijk van het aantal klachten periodiek doorgegeven aan de betreffende vervoerder. Daarnaast gebruiken wij de meldingen om de overvolle trajecten aan de kaak te stellen. Bijvoorbeeld ook via de media of (decentrale) overheden.

Rover kan niet garanderen dat er actie wordt ondernomen op de meldingen. Wel hebben wij de afgelopen jaren diverse keren gezien dat NS op basis van onze klachten meerdere treinen verlengde (zie ook de nieuwspagina). Door de nieuwe afspraken tussen Rover en NS komen de meldingen bij NS bovendien dagelijks op de juiste afdeling binnen.

Ook heeft de vele aandacht voor dit onderwerp vanuit de media ervoor gezorgd dat staatssecretaris Mansveld een einde heeft geëist aan de overvolle treinen. Melden heeft dus zin! Wel hebben wij veel klachten nodig om goed aan te kunnen tonen dat een traject overvol is. Dat betekent dus dat één keer klagen vaak niet genoeg is: is je trein iedere dag vol, laat het ons dan net zo vaak weten! 

Er bestaat geen wettelijke norm die bepaalt dat een trein “vol” is. NS hanteert wel normen bij de planning. Veel mensen denken dat een trein vol is op het moment dat er geen zitplaats meer is. Dit is niet altijd zo, in sommige gevallen is het de bedoeling van de vervoerder dat meerdere mensen moeten blijven staan.

Dit is bijvoorbeeld het geval bij de SLT (Sprinter Light Train) treinen van NS die bedoeld zijn als een metro-achtige stoptrein op korte trajecten. Officieel zou hier vier man staand per vierkante meter acceptabel zijn, al zet NS zelf in op twee man per vierkante meter. Niet gek dus dat ook bij ons juist over de SLT-treinen de meeste klachten binnenkomen, deze treinen zijn niet gemaakt voor comfortabel vervoer. Helaas worden zij in de praktijk dus niet uitsluitend op korte stukjes ingezet.

Bij een intercity wordt in principe voor iedere reiziger een zitplaats gepland. Omdat het lang niet altijd duidelijk is wanneer een trein “vol” is, vragen we je bij het melden van een volle trein indien mogelijk ook foto’s mee te sturen. Ook bij een trein die officiële niet “overvol” is, kan het zijn dat mensen zich niet goed vast kunnen houden of gewoon zeer oncomfortabel vervoerd worden. Door beeldmateriaal kunnen wij dit laten zien aan de betrokken partijen.

De planning van het treinmaterieel kan in theorie nog zo goed zijn, in de praktijk gaat het in de uitvoering soms anders, zo moet ook NS toegeven. Storingen op het spoor zorgen er nogal eens voor dat er ander materieel komt voorrijden dan gepland was en ook kan de eerste trein na een storing flink vol zijn. Om de bijsturing op orde te krijgen zou regelmatig een aantal treinen moeten uitvallen en daar kiest NS (gelukkig) ook niet voor.

Maar er speelt nog iets anders. De laatste tijd zet NS stappen naar het meer “gepast” inzetten van treinmaterieel. Dit is een vorm van bezuinigen; gemiddeld zitten treinen maar voor 30% vol, dus probeert NS de kosten te drukken door dit passend te plannen. Middels rekenkundige modellen wordt het verwachte reizigersaantal zo precies mogelijk ingeschat. In deze modellen houdt men rekening met gegevens van conducteurs, reizigerstellingen, OV-chip gegevens, prognoses van de reizigersgroei, etc. Hierbij wordt altijd uitgegaan van een zitplaats voor iedereen in de intercity, maar in de toch al niet geliefde SLT-sprinters wordt daarnaast gerekend op staanplaatsen – aangezien deze treinen maar korte stukjes zouden moeten rijden (wat helaas niet altijd gebeurt).

Door de afgepaste planning zit er soms weinig speelruimte in de treinen om reizigerspieken op te vangen die zich plots aandienen (denk bijvoorbeeld aan een introductiedag van een Hogeschool, een verstoring of een omreisadvies in verband met werkzaamheden). Daarnaast slaat de planning ook wel eens de plank mis en wordt duidelijk te weinig materieel ingezet. Met de passende inzet van materieel neemt NS dus bewust het risico op sneller (te) volle treinen en loopt het met deze bezuiniging daardoor mogelijk een onbetaalbare imagoschade op.

Als de gegevens in de planning niet blijken te kloppen (bijv. na meldingen via Twitter, meldingen bij Rover, meldingen bij de klantenservice van NS of uit meldingen van personeel van NS) dan zou NS in theorie de lengte van de treinen moeten aanpassen. Soms is dit niet mogelijk wegens de beperkte lengte van tussenliggende perrons op het traject. Hier zou frequenter een trein moeten rijden als oplossing, waarvoor spooruitbreiding noodzakelijk is. Helaas wordt in ons land meer geïnvesteerd in snelwegen dan in spoor.

NS laat wel eens in antwoord op Twitterklachten weten nu eenmaal aan de maximumcapaciteit te zitten. Op het traject Tilburg – Roosendaal bijvoorbeeld stelt NS niet met langere treinen te kunnen rijden wegens de perronlengte van stations waar gestopt moet worden. Om hier meer capaciteit te bieden, zouden simpelweg meer treinen moeten rijden. Dat geldt voor meer trajecten. In dit genoemde voorbeeld rijden wel regelmatig SLT-sprinters en het blijft natuurlijk wel de keuze van NS om deze materieelsoort hier in te zetten. Hier valt dus wellicht nog verbetering te halen.

Maar dat de spits nog weinig ruimte biedt voor groei op het spoor, lijkt wel een feit. Vandaar dat ook Rover al jaren bij de politiek hamert op niet alleen uitbreiding van het snelwegennet maar ook van het spoor. Toch komt het ook buiten de spits voor dat treinen gewoon te kort zijn. NS zit dus echt niet altijd aan de maximumcapaciteit, er wordt een zorgvuldige planning gemaakt om te zorgen dat er niet teveel materieel rijdt. Door deze “passende” planning kan de materieelinzet soms gewoon te zuinig blijken.

Alle meldingen die NS via Twitter over volle treinen binnenkrijgt, worden in statistieken gegoten en gebruikt om de materiaalinzet te monitoren en eventueel bij te sturen. Blijf dus vooral volle treinen melden! Ook via de klantenservice en het eigen personeel houdt NS dit bij. Helaas staat de NS Klantenservice niet zo bekend om de goede bereikbaarheid.

Ons Meldpunt Volle Treinen is een andere manier een klacht over volle treinen te melden. Daarbij is ons meldpunt bruikbaar vooor klachten over alle spoorvervoerders en over treinvervangende bussen. Door de goede vindbaarheid van ons meldpunt door (decentrale) overheden en de media kunnen binnengekomen klachten bij meerdere partijen terechtkomen.

NS heeft een Taskforce volle treinen in het leven geroepen om te onderzoeken waarom de gemelde trajecten zo overvol zijn. De taskforce komt in de loop van 2014 met aanbevelingen om het probleem te beperken. Daarnaast zal de metarieelplanning ongetwijfeld in de loop van het jaar hier en daar nog worden aangepast, uw melding kan daar aan bijdragen.

Tot slot worden nog diverse methodes getest door NS om de spreiding van reizigers te verbeteren. Denk aan de drukte-indicator in de Reisplanner en de proef met infraroodtechnologie waarbij de reiziger voor het instappen kan zien waar nog plaats is in de trein. Het is nog niet bekend hoe aan deze proef een gevolg wordt gegeven.

  • Houd tijdens drukte rekening met uw medereiziger. Blokkeer geen plaatsen met tassen en laptops. Sommige reizigers moeten een hele reis blijven staan omdat zij niet brutaal genoeg zijn een ander te vragen de tas weg te halen.
  • Soms ontstaat een drukteprobleem door slechte spreiding door de trein. Ga dus vooral op zoek naar een rustiger treindeel, vaak helemaal voor- of achterin.
  • Blijf de overvolle treinen vooral melden. Via Twitter aan NS (@NS_online) of via dit meldpunt.
  • Zeker. Aan NS worden meldingen dagelijks doorgegeven. Bij regionale vervoerders gebeurt dit periodiek, afhankelijk van het aantal klachten.

    Rover is een vereniging van OV-reizigers, voor OV-reizigers. Als reizigers kennen wij de dagelijkse praktijk in de OV-wereld als geen ander. Als consumentenorganisatie zetten wij ons daarom in voor de belangen van alle reizigers in bus, trein, tram, metro en andere vormen van openbaar vervoer.
    Meer informatie over Rover.